Územní plán
Zastupitelstvo obce Přišimasy přijalo dne 18.9.2024 tyto usnesení:
Usnesení Zastupitelstva obce Přišimasy – ukončení pořizování Změny č. 6 ÚP
Zastupitelstvo obce Přišimasy příslušné podle § 6 písm. a) a podle § 55a zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, ukončuje pořízení Změny č.6 Územního plánu Přišimasy, které bylo zahájeno usnesením Zastupitelstva obce Přišimasy č. 209 a modifikováno usnesením Zastupitelstva obce Přišimasy č. 65 a 66ze dne 23. 8. 2023.
Usnesení Zastupitelstva obce Přišimasy – přípravné kroky k novému ÚP
Zastupitelstvo obce Přišimasy tímto pověřuje starostku obce, Bc. Šárku Rumanovou, k tomu, aby činila kroky směřující k přípravě podkladů pro rozhodnutí Zastupitelstva obce Přišimasy o pořízení nového územního plánu ve smyslu zákona č. 283/2021 Sb., stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů.
Důvodová zpráva:
Zastupitelstvo obce Přišimasy svým usnesením č. 209 ze dne 6.4.2022 rozhodlo o pořízení Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy ve smyslu ust. § 55a násl. zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“). Následně toto usnesení bylo modifikováno usnesením Zastupitelstva obce Přišimasy č. 65 a 66 ze dne 23. 8. 2023.
Pořizovatelem Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy byl Obecní úřad Přišimasy ve smyslu ust. § 6 odst. 2 stavebního zákona, přičemž kvalifikační požadavky dle ust. § 24 stavebního zákona obecní úřad splnil prostřednictvím smlouvy s tzv. létajícím pořizovatelem – Ing. Renatou Perglerovou, IČO: 45110891, se sídlem Denisova 827, 250 82 Úvaly. Zpracovatelem Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy byl Ing. arch. Kryštof Štulc prostřednictvím společnosti Atelier.. s.r.o., IČO: 07712421, se sídlem Terronská 583/13, 160 00 Praha 6.
Dne 24.4.2024 proběhlo veřejné projednání návrhu Změny č. 6 Územního plánu obce Přišimasy, přičemž na tomto veřejném projednání došlo ze strany MÚ Český Brod, odboru výstavby a územního plánování, k formulaci řady připomínek a nedostatků návrhu Změny č. 6 Územního plánu obce Přišimasy. Současně byl návrh Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy dne 2. 7. 2024 předložen podle ust. § 55b odst. 4 stavebního zákona Krajskému úřadu Středočeského kraje, odboru územního plánování a krajskému stavebnímu úřadu (dále jen „krajský úřad“) s žádostí o jeho stanovisko ve smyslu stavebního zákona.
Krajský úřad ve svém stanovisku ze dne 1. 8. 2024 č.j. 102280/2024/KUSK konstatoval, že předložený návrh Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy není v souladu s Politikou územního rozvoje ani Zásadami územního rozvoje Středočeského kraje. Dále pak krajský úřad požadoval, aby došlo ke zohlednění Zásad územního rozvoje Středočeského kraje ve znění aktualizace 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10 a 11. Konečně pak krajský úřad poukázal na to, že návrh Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy by vzhledem k ust. § 20a a souvisejících ust. § 159 odst. 2 a ust. § 180 stavebního zákona měl být zpracován v tzv. jednotném standardu. Závěrem pak krajský úřad požadoval doplnění stanoviska Ministerstva dopravy ČR. Stanovisko krajského úřadu tvoří přílohu této důvodové zprávy.
Odstranění vytýkaných nedostatků a převod Územního plánu obce Přišimasy do jednotného standardu přestavuje tak velký zásah do platného Územního plánu obce Přišimasy, a do samotného návrhu Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy, že by ve své podstatě došlo k vypracování úplně nového návrhu Změny č. 6 Územního plánu Přišimasy. Zároveň – i s ohledem na stávající koncepci platného Územního plánu obce Přišimasy – je namístě uvažovat o pořízení nového územního plánu podle zákona č. 283/2021 Sb., stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“), který by reflektoval novou úpravu účinnou a aplikovatelnou od 1. 7. 2024 a nahradil by stávající Územní plán obce Přišimasy, který nabyl účinnosti před téměř 15 lety (dne 9. 4. 2010). V rámci přípravy nového územního plánu bude možné zvážit využití nových institutů dle nového stavebního zákona (např. veřejnoprávní plánovací smlouvy, jejichž uzavření by bylo podmínkou pro rozhodování v území) a přehodnotit řadu institutů ve stávajícím platném Územním plánu Přišimasy.
Z tohoto důvodu je Zastupitelstvu obce Přišimasy předkládáno též usnesení, kterým by byla starostka obce Bc. Šárka Rumanová pověřena přípravnými kroky, jejichž smyslem by byla příprava podkladů pro to, aby Zastupitelstvo obce Přišimasy mohlo rozhodnout o pořízení nového územního plánu podle nového stavebního zákona. Zejména je úkolem starostky obce poptat potenciálního projektanta nového územního plánu a oslovit pořizovatele nového územního plánu – Městský úřad Český Brod.
Dne 15. 3. 2022 byl vydán rozsudek Krajského soudu v Praze č.j. 43 A 92/2021-59, jehož výrokem I. bylo rozhodnuto takto:
„Opatření obecné povahy č. 2/2020 – Změna č. 3 Územního plánu obce Přišimasy – schválené usnesením zastupitelstva odpůrkyně ze dne 16. 12. 2020, č. 135/2020, se s účinností ke dni právní moci tohoto rozsudku ruší v textové části, podkapitole F.5 (Vymezení ploch a koridorů, ve kterých je pořízení a vydání regulačního plánu podmínkou pro rozhodování o změnách jejich využití a zadání regulačního plánu) v rozsahu textu: „V poslední větě se ruší text: 2020 A nahrazuje se textem: 2025.“, a to ve vztahu k pozemkům (částem pozemků) p. č. 309/56, 162, 163, 155, 156, 167, 1111/1, 309/43 a 309/57 v k. ú. Přišimasy v rozvojových zónách N19-SOB a N29-SOB.“
Rozsudek je dostupný např. zde: https://vyhledavac.nssoud.cz/DokumentOriginal/Index/700184
Dne 16.6.2022 nabyla účinnosti Veřejná vyhláška OOP č. 1/2022 (271.95 kB), vydaná 1.6.2022
- PŔIŠIMASY_Z5-I.1 Výkres základního členění UZ (919.86 kB)
- PŘIŠIMASY_ Z5-I.2 Hlavní výkres UZ (1.15 MB)
- PŘIŠIMASY_ Z5-I.3 Výkres TI UZ (932.98 kB)
- PŘIŠIMASY_ Z5-I.4 Výkres VPS UZ.pdf (832.79 kB)
- PŘIŠIMASY_ Z5-II.1 Koordinační výkres UZ (1.2 MB)
- PŘIŠIMASY_ Z5-II.2 Širší vztahy UZ.pdf (6.95 MB)
- PŘIŠIMASY_ Z5-TEXT ÚPLNÉ ZNĚNÍ PO ZČ5 (1.96 MB)
Dne 1.1.2021 nabyla účinnosti Veřejná vyhláška OOP č. 2/2020 (715.83 kB), vydaná dne 16.12.2020
formulář ke stažení zde (69.5 kB)
9.4.2010 byl schválen územní plán obce Přišimasy Doložka k ÚP registrační list
24.3.2010 Veřejná vyhláška o územním plánu obce Přišimasy vydané formou opatření obecnépovahy
Změna č.1 ÚPO Přišimasy prohlášení - hřiště z dubna 2016
Změna č. 2 ÚPO Přišimasy
zveřejněna od 8.10.2015 do 10.11.2015
Veřejná vyhláška - Oznámení z 5.2.2016
Veřejná vyhláška - Oznámení - Projednání návrhu Regulačního plánu
Zadání regulačního plánu Přišimasy - lokalita "Kbelka"
Návrh regulačního plánu Přišimasy - lokalita "Kbelka"
VEŘEJNÁ VYHLÁŠKA -Vydání regulačního plánu Přišimasy – Kbelka formou opatření obecné povahy obce Přišimasy č. 1/2018.
Regulační plán Přišimasy - lokalita "Kbelka"
Plánovací smlouva pro lokalitu "Přišimasy Kbelka" - Odstoupení od Plánovací smlouvy ze dne 17.4.2020
Sdělení - vrácení regulačního plánu obce Přišimasy "lokalita Kbelka"
Změna č. 3 ÚPO Přišimasy
info ze Zpravodaje č. 3/2019
touto změnou budeme řešit způsob využití části pozemku, kde se nachází dětské hřiště, na rekreaci a sport se potýkáme spolu s obcemi kolem velkých měst s problémem s vychytralými developery.
Snažíme se bránit masovému přílivu nových obyvatel územními plány, kde mimo jiné předepisují, že určité zastavitelné plochy jsou určené pro rodinné domy. Někteří developeři však chytře využívají mezery v právních předpisech a na takovémto pozemku postaví rodinný dům o dvou až třech bytech. Dle legislativy totiž může rodinný dům obsahovat až tři byty.
Proto zastupitele rozhodli touto změnou nastavit minimální výměru pozemku na 1000 m2 a zamezit výstavbám o více jak jedné bytové jednotky.
Veřejná vyhláška OOP č. 2/2020, kterým se vydává Změna č. 3 územního plánu obce Přišimasy
Změna č. 3 ÚPO Přišimasy + odůvodnění
Změna č. 3 ÚPO Přišimasy srovnávací text
I. 1. Výkres základního členění (896 kB)
I 52. Hlavní výkres.pdf (1.13 MB)
II. 1 Koordinační výkres (1.17 MB)
I.3 Výkres technické infrastruktury (893.84 kB)
Změna č. 5 ÚPO Přišimasy
Se změnou č. 5 se vymezují zastavitelné plochy Z5-01 a Z5-02 funkční využití plochy smíšené výrobní a plochy Z5-03 funkčního využití funkční plochy smíšeného nezastavěného území. A dále vymezuje přeložku nadzemního vedení okolo plochy Z3-03 do podzemního vedení,je doplněna trafostanice TS9 jižně od této plochy.
Dne 16.6.2022 nabyla účinnosti Veřejná vyhláška OOP č. 1/2022 (271.95 kB), vydaná 1.6.2022
PŘIŠIMASY_ Z5-I.1 Výkres základního členění
PŘIŠIMASY_ Z5-I.2 Hlavní výkres.pdf
PŘIŠIMASY_ Z5-I.3 Výkres TI.pdf
PŘIŠIMASY_ Z5-I.4 Výkres VPS.pdf
PŘIŠIMASY_ Z5-II.1 Koordinační výkres.pdf
PŘIŠIMASY_ Z5-II.2 širší vztahy.pdf
PŘIŠIMASY_ Z5-SROVNÁVACÍ TEXT.pdf
Změna č. 6 ÚPO Přišimasy - podklady k veřejnému projednání dne 24.4.2024
Textová část - srovnávací text.pdf
Textová část - úplné znění.pdf
Z6 I.1 Výkres základního členění.pdf
Z6 II.1 Koordinační výkres.pdf
Územní plánování - často kladené dotazy
-
Je územní plán a regulační plán závazný?
ANO. Územní plán se zpracovává pro celé území obce (města) a je závazný a nelze v rozporu s ním rozhodovat v území. Obdobně regulační plán zpracovaný pro určitou část obce ve větší podrobnosti je pro stavební záměry závazný.
-
Je možné provádět změny územního plánu? Kdo náklady na změnu územního plánu hradí?
ANO. O pořízení změny územního plánu rozhoduje zastupitelstvo města (v případě spádových obcí zastupitelstvo příslušné obce) a návrh na pořízení změny se tedy podává u obce, pro jejíž území se má změna územního plánu pořídit. Náklady na zpracování změny územního plánu hradí obec, která se rozhodla o pořízení. Pokud je pořízení změny územního plánu vyvoláno výhradní potřebou navrhovatele, může obec podmínit její pořízení částečnou nebo úplnou úhradou nákladů.
-
Může dát podnět ke změně územního plánu i občan? Co musí obsahovat?
ANO. Návrh na změnu územního plánu může podat občan obce nebo fyzická nebo právnická osoba, která má vlastnická nebo obdobná práva k pozemku nebo stavbě na území obce. Návrh na pořízení změny územního plánu se předkládá na předepsaném formuláři, který obsahuje identifikační údaje navrhovatele, údaje o navrhované změně využití ploch, údaje o současném využití ploch, důvody pro pořízení změny územního plánu a návrh úhrady nákladů na pořízení změny. Doporučujeme podnět doplnit i o grafické schéma s jednoduchým zákresem dotčeného území. formulář ke stažení zde (69.5 kB)
-
Jak často se změny územního plánu zpracovávají a jak dlouho celý proces trvá?
Rozhodnutí o pořízení změny územního plánu je plně v kompetenci zastupitelstva příslušné obce a zpravidla se k jejich zpracování přistupuje dle potřeb obce. Proces pořízení změny územního plánu trvá asi 1 rok dle složitosti a problémů řešení v území. Neboť proces pořízení změny podléhá zákonným termínům, nelze lhůtu zkrátit.
-
Může se veřejnost aktivně účastnit procesu pořízení územního plánu (regulačního plánu), resp. jeho změny?
ANO. Občan má právo dát podnět k pořízení územního plánu nebo regulačního plánu (případně změny), uplatňovat písemné připomínky a námitky k příslušným stupňům projednávané dokumentace, má právo být zastupován zmocněným zástupcem veřejnosti či nahlížet do platné územně plánovací dokumentace.
-
Je nějakým způsobem omezena časová platnost územního plánu?
NE. Maximální doba platnosti územního plánu se nestanovuje. Stávající územní plány, které byly schvalovány ještě dle starého stavebního zákona (zákon č. 50/1976 Sb.), se musí nejpozději do 31.12.2015 aktualizovat, dle nového stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb., v platném znění) projednat a vydat, jinak pozbývají platnosti. Obec rovněž může nahradit stávající územní plán pořízením nového územního plánu, který bude odpovídat požadavkům platné legislativy. Zastupitelstvu obce se pak nejméně jednou za 4 roky předkládá zpráva o uplatňování územního plánu v uplynulém období, v níž může být doporučena např. jeho aktualizace.